vrijdag 8 juni 2012

Grenspark De Zoom-Kalmthoutse heide


Veenpluis bij de kleiput

De Kleiput is een ven aan de rand van het Grenspark en een van mijn favoriete plekken.
Vroeger hoorde het bij een steenfabriek en nu is het een paradijs.
Aan de rand van het ven bloeit de kleine zonnedauw, een vleesetend plantje, dat wettelijk beschermd is in Nederland.


 De langgesteelde bladeren van de plant zijn opstaand en omgekeerd eirond.  Op de bladeren zitten  kleverige, klierweefsel bevattende, haardunne tentakels. Hiermee vangt de plant kleine insecten. Het blad rolt om het insect heen en scheidt verteringsenzymen uit. De hierbij vrijkomende voedingstoffen, zoals stikstof, worden door de plant opgenomen.
De kleine zonnedauw komt voor op stikstofarme, natte, zure heidevelden en veengrond.



Om duidelijke foto's te maken van de kleine zonnedauw moet je de camera bijna op de grond leggen of het statief helemaal openvouwen. Van dichtbij zie je de insecten zitten en ben je getuige van hun langzame gruwelijke dood. Voor drie azuurblauwe waterjuffers was ik de redding in de nood. Heel voorzichtig heb ik hun doorzichtige vleugeltjes losgemaakt en zonder voor mij nog even te poseren vlogen ze weg.
 De vlieg op onderstaande foto was al dood toen ik hem/haar fotografeerde. Een flinke vangst voor de zonnedauw, want de meeste slachtoffers waren veel kleiner.

dood van een vlieg...



6 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je prachtige Blog, Jose!!!
    Ik heb vaak gedacht "Waarom zet zij haar foto`s niet op `n site of zo?!" Nou is het dan gelukkig zover. En ook gaat iedereen die KEK bezoekt zeker genieten van je opgetekende belevenissen, da`s zeker! Het is geweldig!
    Ik hoop vaak met jou op fotosafari mee te mogen ... en te genieten van al het moois dat de natuur ons te bieden heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie kekt `r nog meer naar dees` Blog, Jose? Of zijne kiek de enigste?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Edde gij al gezien dat d`n tied niet klopt, Jose? Mar liefst negen uurtjes verschil met d`n werk`lijke tied ... Oew klokske op Kek lopt nie goed;`t lopt achter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De foto`s zijn 'verdwenen', Jose. Ik zie alleen vier grote zwarte vlakken tussen de tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marike de Haan16 juni, 2012

    Mooie foto's op een mooie en boeiende blog. Bedankt voor het plaatsen op facebook! Gr. Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heeeej smoedertje, sieht gut aus! Beter leesbaar ook met dit type letter. Mooie fotookes!

    BeantwoordenVerwijderen